onsdag den 19. august 2009

Flere kilo på

Jeg var forbi Kornelhaven - en af forsøgshusene på Lillevang - i går. For at se, hvordan det går med at hjælpe nogle af de meget tynde beboere med at tage på i vægt. Jeg blev helt opløftet.

I de første par uger har de deltagende beboere taget mellem 1 og 3 kg. på. Det er hovedsaglig gjort med at tilbyde små retter mellem måltiderne.

Både de retter, vi udvikler i køkkenet - laksene, tiramisu, avocado-is og supperne. Og protein-drikke, som dem vi lavede på workshoppen i juni.

Hver morgen laves der en kande af drikkene, som så tilbydes til beboerne i løbet af dagen. De laves med forskellige slags frugt og bær, der er lige købt papaya ind til næste gang.

Det var Sosu-assistenterne Lene og Marlene, som jeg snakkede med. Det er også dem, der står for indkøb til drikkene i husets 3 køkkener. Med Lenes ord: 'Det er dejligt at se en beboer tage på i vægt og få flere kræfter. Man føler, at man virkelig kan give noget.'

1 kommentar:

  1. Helle Willum Jensen20. august 2009 kl. 10.54

    Et lille trick jeg bruger når jeg skal lokke morgen-smoothie ( frugt, syrnet mælkeprodukt, havregryn ) i min datter, er at putte 2 sugerør i glasset.
    Man opdager ikke at man får meget mere i hvert "sug" !! Det virker i hvertfald hos en 13 årig, der aldrig er sulten om morgenen.
    Hilsen Helle- med en mor i syrenhaven.

    SvarSlet