mandag den 27. juli 2009

Avocado is

Så er det besluttet - i de næste måneder går jeg med i køkkenet en gang om ugen og udvikler nye retter til dem med lille appetit. Jeg glæder mig!!!

I første omgang til beboerne i Kornel- og Syrenhavene, vores 2 forsøgshuse på plejehjemmet. Senere - forhåbentlig - til de andre huse, og dem der får mad leveret hjemme.

Jeg nåede at lave 140 fine, små bøtter avocadois før ferien. Det tog en krig - men udvikling tager vel tid...
Opskriften fik vi fra Herlev Hospitals Centralkøkken - en stor tak for det! - hvor de er langt frem med at lave institutionsmad, der virkelig smager godt. Og hædret af Den Gastronomiske Akademi for det. Køkkenet er en stor inspiration i arbejdet med at lave god mad i store køkkener.

I vinters kørte hospitalet 'Herlevs herligheder', et forsøg med særlige små, spændende, energitætte retter til ældre patienter med lille appetit. Avocadois, åleterrine, glaseret laks, æblekage - og 32 andre lækre retter udviklet i samarbejde med kokken Rasmus Bo Bøjesen.

Den gode mad kunne bestilles og leveres på alle tider af dognet, og skulle hjælpe patienterne med at tage på i vægt og blive hurtigere rask. Mad som en slags medicin. Det bliver spændende at se resultaterne, når de har evalueret færdigt.

Og spændende at høre, hvad 'vores' beboere synes om isen, når jeg kommer derovre i morgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar